GPS i telematyka w czasach COVID19
Podstawowym zadaniem rozwiązań telematycznych wykorzystujących GPS jest stała kontrola nad tym, w jaki sposób i gdzie pracownik korzysta z pojazdów służbowych, co w czasach dynamicznie zmieniającej się sytuacji na granicach państw, wydaje się bardziej istotne niż kilka lat temu. Narzędzia te szybko znalazły również inne zastosowanie – podnoszą efektywność zarządzania pojazdami, optymalizują czas i trasę jazdy oraz jej koszt, podnoszą bezpieczeństwo, czyli generalnie usprawniają działanie całego przedsiębiorstwa. W firmach transportowych są one już zatem koniecznością, służąc zachowaniu przewagi konkurencyjnej.
Jak system GPS kontroluje koszty floty?
W każdej firmie jest wiele kosztów, które należy wziąć pod uwagę, aby były na odpowiednim poziomie. Śledzenie pojazdów, zachowań kierowców i porównywania ich między sobą, daje możliwości planowania oraz koordynowania pracy wielu pracowników w terenie.
Istotnym zyskiem jest również automatyzacja różnych procesów, dzięki której pracownicy mogą skupić się na innych istotnych zadaniach. Częstym zjawiskiem jest integracja z rozwiązaniami telematycznymi wielu innych danych. Poza bieżącą kontrolą fleet manager lub właściciel firmy może na żądanie wyciągnąć raport obejmujący pracę danego kierowcy lub pojazdu w określonym przedziale czasowym. Systemy dają też możliwość podglądania trendów w zakresie sposobu użytkowania samochodów, a nawet zaciągania informacji o szkodach i szkodowości floty z OC i AC. Warto dodać, że za brak aktualnego OC można obecnie zapłacić od 1000 do prawie 8000 zł, w zależności od rodzaju samochodu i opóźnienia w płatności.
Do rozwoju firmy, oprócz czynnika ekonomicznego zalicza się również czynnik ludzki. Monitoring GPS sprzyja lepszej komunikacji w firmie, a to najprostszy sposób do osiągania sukcesów i budowania zmotywowanych zespołów.
Usługi telematyczne dedykowane motoryzacji mają przed sobą optymistyczną przyszłość. Globalny rynek telematyki motoryzacyjnej rośnie z roku na rok – z pewnością jesteśmy świadkami tworzenia się swoistego telematycznego ekosystemu, w którym poprzez usługi łącznościowe będzie integrowanych coraz więcej urządzeń i systemów. Telematyka staje się elementem rozwoju pojazdów autonomicznych, wprowadzając firmy transportowe w (świetlaną) przyszłość.