e-TOLL – opłaty za brak biletu? Kiedy się ich spodziewać i jak ich uniknąć?

W ostatnich miesiącach temat e-toll na nowo zagościł w głowach osób aktywnie korzystających z dróg płatnych, to głownie za sprawą rozliczania nieopłaconych przejazdów z października i początku listopada. Dlaczego dopiero teraz?

Sytuacja skłoniła nas to do rozwiania wątpliwości użytkowników, a wszystkie informacje zamieszczone poniżeji zostały potwierdzone w rozmowie z konsultantem obsługującym infolinię e-toll.

Mandat za nieopłacony przejazd?

Aplikacja przestała działać, opłata zaksięgowała się po czasie, trasa pojawiła się w aplikacji, ale opłata nie została pobrana… a to tylko część często spotykanych problemów.

Jako pierwsze należy wyjaśnić, że technicznie nie jest to mandat, a „opłata dodatkowa, która mogła być naliczona po kontroli prawidłowości wniesienia opłat, która jest realizowana na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym.

Kontrolę prawidłowości wnoszenia opłaty za przejazd autostradą, w tym kontroli urządzeń mobilnych, urządzeń pokładowych lub zewnętrznych systemów lokalizacyjnych, przy wykonywaniu swoich ustawowych zadań, mogą przeprowadzać funkcjonariusze Policji.” (fragment tekstu ze strony etoll.gov.pl)

Mandat po kilku miesiącach – do kiedy mogę dostać mandat za nie opłacenie przejazdu?

Choć nie ma o tym mowy na stronie etoll.gov.pl, to opłata dodatkowa naliczona za przejazd bez biletu może pojawić się u użytkownika do 9 miesięcy po zajściu zdarzenia.

Problemy z płatnościami e-TOLL – co robić?

Zachować spokój – na opłacenie przejazdu mamy 3 dni, a infolinia e-TOLL działa niezwykle sprawnie.
Na jakie sytuacje można się natknąć najczęściej:

Aplikacja przestała działać (np. telefon się rozładował) lub trasa nie pojawiła się w systemie

Na zgłoszenie i opłacenie przejazdu drogą płatną użytkownik ma 3 dni. Bilet należy zakupić z datą wsteczną zgłaszając przejazd autostradą.

W trakcie przejazdu opłata się naliczyła, jednak nie pobrała się z konta od razu.

W takiej sytuacji należy poczekać 24 godziny, opłata powinna pobrać się automatycznie.
Jeśli nie ma to miejsca, należy zadzwonić na infolinię e-toll (800 101 101 / +48 22 521 10 10) lub zgłosić problem przez formularz, ponieważ problem leży po stronie e-TOLL.
Osobiście polecamy jednak infolinię ze względu na ograniczony czas jaki został przewidziany na opłacenie przejazdu przez autostradę.

Stan konta nie pozwolił na pobranie opłaty, ale trasa pojawia się w aplikacji.

Gdy stan konta był zerowy, należy jak najszybciej doładować konto. Jeśli opłata nie pobierze się automatycznie nie ma możliwości opłacić jej z poziomu aplikacji, użytkownik powinien skontaktować się z infolinią.

 

Czy dostawca usługi e-toll ma obowiązek poinformować o braku opłaty za przejazd?

Nie, obowiązek taki nie został nałożony na firmy telematyczne.
Jednak ze swojej strony służymy pomocą w rozwianiu wszelkich wątpliwości, dokładamy starań by korzystanie z e-TOLL było dla Państwa jak najprostsze.

Za co możemy spodziewać się mandatów?

Mandaty naliczane są za:

1.Przejazd autostradą lub jej odcinkiem, za przejazd którymi Szef KAS pobiera opłatę za przejazd autostradą, przez kierującego pojazdem w przypadku:

  • braku ważnego biletu autostradowego
  • braku prawidłowo funkcjonującego urządzenia lub systemu zapewniającego przekazywanie danych geolokalizacyjnych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS

2. Przejazd autostradą lub jej odcinkiem, za przejazd którymi Szef KAS pobiera opłatę za przejazd autostradą, przez kierującego pojazdem, którego tablice są zakryte lub ozdobione,  lub który ma z przodu pojazdu znaki, napisy lub przedmioty, które ograniczają czytelność tych tablic lub którego tablice rejestracyjne są umieszczone na pojeździe w innych miejscach niż konstrukcyjnie do tego przeznaczone

3. Korzystanie w miejscach poboru opłat z pasów dedykowanych dla użytkowników systemu e-TOLL bez prawidłowo funkcjonującego urządzenia lub systemu zapewniającego przekazywanie danych geolokalizacyjnych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (od dnia rozpoczęcia funkcjonowania systemu e-TOLL do dnia 30 listopada 2021 r.) lub wnoszenia opłaty za przejazd autostradą w systemie viaTOLL z wykorzystaniem urządzenia pokładowego, które nie powala na identyfikację pojazdu i użytkownika

Pobierz bezpłatny poradnik i dowiedz się jak wprowadzać monitoring GPS w zgodzie z RODO i Kodeksem Pracy

Cześć, Nazywam się Jarek Nawigator i prowadzę GPS Guardian. Wraz z naszym całym zespołem dążymy do tego, aby pojęcia takie jak: M2M, GPS, GSM, telemetria i nie były już więcej niezrozumiałym zbitkiem słów, tylko technologiami, które skutecznie wykorzystasz w swoim biznesie. Nasze rozwiązanie GPS Guardian pomoże sprostać wyzwaniom związanym z zarządzaniem flotami samochodów osobowych, ciężarowych czy maszyn, umożliwi podniesienie wydajności i namierzy miejsca, gdzie Twoi pracownicy generują niepotrzebne koszty.