Od strony technicznej, kluczowym elementem ciśnieniowej sondy paliwa jest czujnik ciśnienia. Umiejscowiony na dole zbiornika, mierzy ciśnienie słupa cieczy powyżej siebie. Konstrukcyjnie możemy wyróżnić dwa typy sond paliwa:
- sonda paliwa swobodnie zanurzona
- sonda paliwa mocowana na sztywno
Pierwsze wykorzystywane są w zbiornikach statycznie zamontowanych – np. na stacjach paliwa. Drugi typ jest interesujący dla nas, ponieważ może być montowany w ruchomych zbiornikach. Czujnik jest zainstalowany na końcu metalowej rury, która za pomocą głównego korpusu z elektroniką zamontowana jest na sztywno do konstrukcji baku. W efekcie czujnik jest sztywno umiejscowiony w jednym miejscu niezależnie od tego, co dzieje się ze zbiornikiem.
Kluczowym elementem dla poprawnego działania tego typu sondy paliwa jest sprawne odpowietrzenie zbiornika. Ze względu na występują w konstrukcji dodatkowe wężyki odpowiedzialne za wyrównywanie ciśnienia, fachowa instalacja jest równie istotna. Wadą tego typu czujników jest brak odporności na wady w systemie odpowietrzania zbiornika oraz możliwość zatkania przewodów wyrównujących ciśnienie wewnątrz sondy.
Jak przy każdej sondzie poziomu paliwa, kluczowym elementem do prawidłowych wskazań jest kalibracja systemu wykonana po instalacji. Od jej dokładności zależą podawane przez system wartości tankowań i spalania.